Åshornsvägens 80-åriga resa – axplock av händelser

Hemsida för Åshorns samfällighet

Åshornsvägens 80-åriga resa – axplock av händelser

Mars 1942 (antal fastigheter 19 st)
Samfälligheten bildades efter 5 års utredningsarbete som kostade 21 810 kr.
Vägens sträckning avsåg en första etapp Tureholm-Viksnäs, 5190 m med 3,5 m bredd.
De första stadgarna fastställdes av Länsstyrelsen i Sörmland. Hjalmar Pettersson (Hummelkärr) valdes till ordförande #1.


September 1955
Förrättning angående vägens etapp 2 Viksnäs-Hållsnäs inleddes.


April 1956 (antal fastigheter 56 st)
Den utökade Vägsamfälligheten fastställdes till nuvarande längd 6,5 km.


Februari 1961 (antal fastigheter 111 st)
Reviderad förrättning p.g.a. stor utökning av antal fastigheter fastställdes.
Förutom nya längs vägen tillkom ett flertal hitom Hållsviken i Västerljung.


Augusti 1974
Kontakt med Länsstyrelsen om nedsatt hastighet 70 till 50 km/tim avslogs.


Augusti 1976
Arne Feldt (Stene 1:24) valdes till ordförande #2.
Samfällighetens första ordförande i 34 år Hjalmar Pettersson avgår.


September 1978
Louis Kjellberg (Krokebjörk 1:8) valdes till ordförande #3.


Juli 1984
Gert Wrande (Nygård 2:2) valdes till ordförande #4.


Dec 1984 Extra Årsstämma
Omröstning om beläggning av vägen med lågt valdeltagande. Bara 32 röstberättigade deltog av 97 medlemmar. Resultatet blev ett svagt Nej med 50,5%.


Juli 1985 (ca 13 permanentboende som fick sin post vid Hummelkärr)
13 permanentboende som fick sin post vid Hummelkär.

Hedeby MCK (medlemmar sedan 1982 med 60 st åkande tilldelades 2 andelar per åkare (körde på banan i ”Grusgropen”).
Gustav Johansson i gamla fisketorpet, nu Viksnäsgården, var styrelsemedlem sedan 1947.
Börje Östergren blev ny revisor och Anders Steijer ny i styrelsen.
Även Riksbankschefen Per Åsbrink (Stene 1:8) deltog i mötet.


Juli 1986
Korrespondens med Nyköpings Kommun angående Badplatsen och parkering vid Viksnäsviken.


Juli 1987
Efter Motion om vägbeläggning beslöts att kalla till Extra Årsstämma 22 augusti.
Alby Bryggförening tillkom som ny medlem med 16 båtplatser.


Augusti 1987 Extra Årsstämma
Omröstning om vägbeläggning efter genomgång av beslutsunderlaget.
Vägverket hade även sagt Nej till begäran om klassning som ”Allmän Väg”.
81 röstberättigade deltog av 100 medlemmar – resultatet blev 64% JA och 36% Nej.


Juli 1988
Den första vägbeläggningen gjordes i maj för 319 KSEK. Endast denna första vägbeläggning har finansierats med banklån 185 KSEK.
Lantmäteriet påbörjar ny Vägförrättning på begäran av medlem.
Hedeby MCK vägrade betala vägavgiften.


Augusti 1989 (109 fastigheter i förrättningen)
Förrättningen avslutas i juni. Tidigare Vägsamfällighet omvandlades till Samfällighetsförening
och nya stadgar fastställs.
Förslag om ”Rekommenderad” hastighet avslogs enligt styrelsens utredning.
Vägavgiften sänktes från 50 till 40 kr per andel.


Juli 1990
Vägförrättningen slutfördes och kostade 48 413 kr.


Juli 1991
Avvecklingen av Vägsamfälligheten helt slutförd.
Sänkning med 20% av Statliga vägbidraget aviserades.


Augusti 1992 (antal medlemmar 99)
En andra vägbeläggning av sträckan Tureholm-Tallstugan vid ”Röda bommen” i juni för ca 250 KSEK.
Vägverket klassade om vägen till ”Belagd” och bidrog med 70%.
Det statliga vägbidraget sjönk till 15 KSEK.


Juli 1993 (antal medlemmar 99)
Vägverket avslog Stoppskylt vid utfarten på Utterviksvägen.
TROSA kommun bildad 1992 övertar bidragsansvaret från Nyköping.


Juli 1994 (antal medlemmar 100)
En andra vägbeläggning av sträckan Tallstugan – Hållsnäs för ca 240 KSEK sker efter dikeskomplettering.
Ruben Leff (Alby 4:45) avtackas efter 24 år som revisor.
Vattenfall säljer sitt stora markinnehav längs vägen. Även Kommunen aviserar sänkning av vägbidraget.


Augusti 1995 (antal medlemmar 103)
Vägavgift höjs till 50kr/andel.
Fisketorparen Gustav Johansson avtackas efter 55 årig del i vägens skötsel sedan 1940!
Vi blev medlemmar i REV, Riksförbundet Enskilda Vägar.
Rykten går om ”EKO-by” ovanför Viksnäsviken. Vägverket sänker vägbidraget från 70 till 40 %.


Augusti 1996 (antal medlemmar 103)
Ryktet om ”EKO-by” är ej konkretiserat i något planärende i kommunen.
Vägverket sänker vägbidraget från 40 till 18%.


Augusti 1997 (antal medlemmar 104)
Vägsträckan Tureholm – Tallstugan fick delvis kompletterande 3:e beläggning för 338 KSEK.
Länsstyrelsen ändrar inte på Bashastighet 70 efter upprepad påstötning från medlem.
Tidigare rykten om ”EKO-by” och utökad Badplats har tystnat.
Näckrosleden dras förbi Tallstugan genom skogen mot Hållsviken.
Vägverket höjer vägbidraget från 18 till 35%.


Augusti 1998 (antal medlemmar 106)
Trosa kommun slopar vägbidraget helt, trots 13 föreningars protester.
Ev. omprövning av vår inställning till Näckrosleden antyddes i brev till kommunen.


Augusti 1999 (antal medlemmar 106)
Nuvarande ”HÄNSYNSSKYLT” sattes upp. Vägavgiften sänks från 50 till 40 kr/andel.
Kommunen återinför vägbidraget fr.o.m. 1999.
Från 1999 hindrar den nu ”Röda bommen” utfart för en handfull tidigare medlemmar!


Augusti 2000 (antal medlemmar 106)
Parallellt med ev. Vägförening genom skogen, åtog sig Gert Wrande ärendet privat. Åtta fastigheter, här och i Västerljung, bildade Samfälld grusväg för ny genomfart till Hållsviken.
Vägen omklassas till ”Väg för permanentboende” och statligt vägbidrag höjdes med 20 KSEK.
Trosas vägbidrag stiger obetydligt från den nya låga nivån.


Augusti 2001 (antal medlemmar 106)
Ansökan om Vägförening från ”Röda bommen” genom Ådaskogen till Hållsviken. Trosa kommun tillstyrker men markägaren förhalar.


Augusti 2002 (antal medlemmar 105)
Hedeby MCK bortfaller då Motocrossbanan avvecklas efter uppsägning av nya markägaren.
Partiell vägbeläggning för 223 KSEK efter dikning. Dikningsbidrag 17 647 kr.
Hälften av 25st mötesskyltar ”M” sätts upp efter renovering under ledning av Nils Stenström.
Ansökan om Vägförening avslogs av Lantmäteriverket i Gävle med motivering att 1 utfart per fastighet räcker.


Augusti 2003 (antal medlemmar 106, 29 permanentboende)
Erkki Gustafsson (Stene 1:33) avgår efter 25 år i styrelsen och hustrun Iris Gustafsson avgår efter 17 år som drivande i Valberedningen.


Augusti 2004 (antal medlemmar 108, 34 permanentboende)
Vägavgiften höjs från 40 till 50 kr /andel.
Endast Eskilstuna kommun tilläts hastighetsbegränsning till 30 km/tim vid sin Åshorns koloni.
Partiell vägbeläggning juni 2004 för 237 KSEK.


Augusti 2005 (antal medlemmar 108, 34 permanentboende)
Vägen var remissinstans angående detaljplan för Hållsnäs.


Augusti 2006 (antal medlemmar 108, 34 permanentboende)
ÅTERIGEN diskussion om hastigheten längs vägen.


Augusti 2007 (antal fastigheter 121, 39 permanentboende, 1357 andelar)
Viksnäs Intresseförening (VI) ansökte hos Länsstyrelsen om sänkt hastighet.


Augusti 2008 (antal fastigheter 125, 41 permanentboende, 1411 andelar)
VI:s ansökan hos Länsstyrelsen om sänkt hastighet avslogs.


Augusti 2009 (antal fastigheter 124, 41 permanentboende, 1429 andelar)
Vägavgiften höjd från 50 till 60 kr och beslöts att fortsätta höja med 10 kr/andel varje år framöver.
Vägaspekterna rörande Bergtäkt vid Skogstorp och ”Hållsnäsärendet” bevakas.


Augusti 2010 (antal fastigheter 125, 44 permanentboende, 1458 andelar)
Vägavgiften höjdes från 60 till 70 kr/andel. Brev med ny begäran om 50 km/tim.
VI m.fl. har genom åren föreslagit diverse fartdämpning t.ex. gupp och vägprydnader.


Augusti 2011 (antal fastigheter 126, 45 permanentboende, 1462 andelar)
Vägavgiften höjdes från 70 till 80 kr/andel.
Gunnar Svensson (Berga 4:1) avtackades efter 25 år i styrelsen.
Både Länsstyrelsen och Transportstyrelsen vägrar sänkt hastighet på någon del av vägen ens sommartid.
Större reparation av 2 vägtrummor 8 KSEK.


Augusti 2012 (antal fastigheter 127, 45 permanentboende, 1470 andelar)
Vägavgiften höjdes från 80 till 90 kr/andel.
Anders Steijer (Berga 2:19) avgår efter 27 år i styrelsen och hustrun Ingegerd Steijer avgår efter 10 år som drivande i Valberedningen. Rut Hermansson (Krokebjörk 1:3) avgår efter 9 år i styrelsen.
Suzanne Wohlin (Krokebjörk 1:4) ersätter Ingegerd Steijer i Valberedningen.


Augusti 2013 (antal fastigheter 128, 45 permanentboende, 1470 andelar)
Alby Stugförening flyttar utfarten från Frituna något söderut.
Transportstyrelsen har rättat tryckfel på Viksnässkylten vid Utterviksvägen.


Augusti 2014 (antal fastigheter 128, 47 permanentboende, 1495,5 andelar)
Gert Wrande (Tureholm 2:8) avgår efter 30 år som ordförande m.m.
Björn Grufman (Alby 4:39) valdes som ordförande #5.
Trofi informerar om möjligt framtida Bredband med Fiber.


Augusti 2015 (antal fastigheter 128, 47 permanentboende, 1501 andelar)


Augusti 2016 (antal fastigheter 128, 47 permanentboende, 1501 andelar)
En vägföryngringsinsats för 1100 KSEK görs med bärlager, nytt ytskikt på hela vägen och nya trummor. Delfinansierades via statligt bidrag.


Juli 2017 (antal fastigheter 128, 47 permanentboende, 1501 andelar)
Årsmötet beslutade att ansöka till Lantmäteriet om ny förrättning för Tureholm ga:24.
Årsmötet antog nya stadgar. En återvändsgrändsskylt sattes upp vid vägens början.


Juli 2018 (antal fastigheter 135, 1602,5 andelar)
Görs en komplettering av tidigare vägföryngringsinsats för 236 KSEK.
P-O Fahlander (Tureholm 3:2) valdes till ordförande #6. En varningsskylt för korsande trafik upp före Utterviksvägen. Framtida Bredband med Fiber blir en politisk valutfästelse.


Juni 2019 (antal fastigheter 135, 1602,5 andelar) Fiberprojektet startar i september med grävning från varvet Hållsnäs.


Augusti 2020 (antal fastigheter 141, 1 378 694 andelar) Den nya förrättningen för Tureholm ga:24 vann laga kraft Q1. Kostnad 345 KSEK. Vägavgiften sattes till 12 öre/andel. Trädavverkning utmed Åshornsvägen som inbringade 55KSEK. Fiberprojektet avslutas i oktober.


Augusti 2021 (antal fastigheter 142, 1 389 614 andelar) Vägavgiften sattes till 12 öre/andel.


Juli 2022 (antal fastigheter 146, 1 415 192 andelar) Vägavgiften sattes till 12 öre/andel. Lars Heintz (Tureholm 2:5) avtackas efter 29 år som revisor. Suzanne Wohlin (Krokebjörk 1:4) avtackades för sin styrelseinsats sedan 2017. Den 2a juli uppmärksammades 80-åriga Åshornsvägen med FEST där åttio medlemmar deltog.


Augusti 2023 (antal fastigheter 150, 1 440 302 andelar) Vägavgiften sattes till 15 öre/andel exkl. moms. Tomas Dannelind (Alby 4:38) avtackades för sina tre år i styrelsen.